En dag legede Peter Pan og hans venner “Følg Lederen”. Som sædvanlig var Peter lederen. Tingeling, feen, De Forsvundne Drenge og John, Michael og Wendy Darling fulgte efter ham rundt i Ønskeøen.

Efter kort tid nåede de en strøm. “Lad os krydse den på en sjov måde!” foreslog Peter. Han greb et reb, svingede ud over vandet og landede på den anden side. En efter en fulgte hans venner efter, indtil kun John var tilbage.

“Tallyho!” råbte John, og han sprang efter rebet. Han missede det og faldt i strømmen med et plask!

Mens Michael hjalp ham op af vandet, knurrede John, “Hvorfor skal Peter altid være chef? Bare én gang vil jeg gerne gøre tingene på min måde!”

Da de genforenedes med gruppen, besluttede John sig for at vise Peter, hvor modig og snedig han var. Lidt længere nede ad stien fik han en idé. “Ved Jove!” råbte han. “Jeg har fået det!”

“Hvad har du fået?” spurgte Michael.

John sagde: “Du skal nok se.” Han tog Michaels hånd, og sammen sneg de sig ind i skoven.

John og Michael forklædte sig som pirater, hoppede i en lille båd og begyndte at ro mod et piratskib, der lå forankret i havnen. Men det var ikke bare et hvilket som helst skib, det var Kaptajn Klo’s! Han og Peter Pan var ærkefjender!

“Hvor skal vi hen?” spurgte Michael.

“For at spionere på Kaptajn Klo!” sagde John spændt. “Vi vil tage informationen til Deter.” Da drengene nåede Klo’s skib, hørte de en lyd. Tik-tak!

“Hvad er det?” spurgte Michael. Lige da en par små øjne stak op af vandet. Det var Krokodillen. Engang havde den slugt et vækkeur, og nu lavede den altid en tikken.

“Vær forsigtig!” advarede John. Men han behøvede ikke at bekymre sig. År tilbage havde Krokodillen slugt Kaptajn Klo’s hånd, og siden da havde piraten været den eneste person, han havde jaget.

John og Michael var lige kravlet over siden på skibet, da de hørte fodtrin. John opdagede to mopser og en spand. Han hviskede til sin bror, “Lad som om du vasker dækket.”

Et øjeblik senere kom Smee, førstematen, rundt om hjørnet. “Ahøj, kammerater!” kaldte han. “Kan ikke sige, at jeg husker jer. Hvem I end er, gør I et godt stykke arbejde!”

Da Smee var gået, vendte John sig mod Michael og sagde: “Kom, vi skal spionere. Jeg vil lede efter Klo.” Han fandt et teleskop og klatrede op ad masterne.

Smee gik forbi igen. “Ser du noget?” spurgte han. “Øh, en storm faktisk!” udbrød John.

“Jeg burde fortælle kaptajnen,” svarede Smee. Han skyndte sig væk.

John vendte sig mod Michael. “Det er perfekt. Han vil føre os lige hen til Kaptajn Klo!” De fulgte Smee på sikker afstand og så ham gå ind i en kahyt. “Pas på. Jeg kommer lige tilbage,” hviskede John til sin bror.

Da John kiggede gennem kahyttens koøje, så han Kaptajn Klo. Desværre så piraten også ham. I modsætning til Smee kunne Klo se, at John ikke var en rigtig pirat. “Spioner!” brølede Klo. “Få fat i dem, Smee!”

“Vi er fortabt!” råbte Michael.

“Ikke nødvendigvis,” sagde John.

Førstematen kom kravlende ud af kahytten. Da han så drengene, sagde han: “Åh, det er jer!”

“Ja, det er det,” sagde John. “Vi har kontrolleret kaptajnens kvarter og jeg må sige, at vi er chokerede. Hvorfor, spioner kunne kigge gennem den koøje lige så let som jeg gjorde!”

Smee førte drengene indenfor. “Hvad betyder dette?” krævede Kaptajn Klo.

Førstematen stammede: “D-de siger, at de kontrollerede din sikkerhed, sir. Og jeg må sige, at de er flittige. I dag så jeg dem skure dækket og stå vagt.”

Kaptajnen kiggede John lige i øjnene. “Ja,” sagde han. “Jeg synes, de gør et godt stykke arbejde. Efter alt, med angrebet kun tre dage væk, er sikkerhed vigtigere end nogensinde.”

“Angreb?” sagde John. Klo sagde: “Ja, på Peter Pans skjulested.” Han vendte sig mod sin førstemat. “Slip dem, Smee. Vi har arbejde at gøre.”

Så snart drengene var udenfor, hviskede John til Michael: “Vi skal advare Peter!” Hurtigt klatrede de over siden på skibet og begyndte at ro mod kysten.

Kaptajn Klo lo, mens han kiggede gennem sit teleskop. “De vil føre os direkte til Pan!” sagde han.

Smee rettede sine briller og kiggede på Klo. “Mener du, at de virkelig var spioner?”

“Selvfølgelig,” svarede piraten. “De er nogle af Pans små venner. De ved det ikke, men nu arbejder de for os!” Lidt senere nåede John og Michael kysten. “Min plan lykkedes!” råbte John. “Vent til Peter hører det!”

“Uh-oh,” sagde Michael. “Jeg hører en tikken. Som et ur. Som et ur i en krokodille. Som et ur i en krokodille, der følger Kaptajn Klo!”

Drengene kiggede på hinanden. “Klo?” sagde de. “Løb!” De kravlede op ad en bakke med John i spidsen. Da han nåede toppen, kaldte han: “Denne vej, Michael!”

Men der kom intet svar…

“Michael?” spurgte John og kiggede over skulderen. Kaptajn Klo stod nede ad bakken. Ved siden af ham havde to pirater fat i Michael.

“Bliv ved med at løbe, John!” råbte Michael. “Stop ikke!”

Et par minutter senere stormede John ind i Peters skjulested. “Kom hurtigt,” råbte han. Peter, Wendy og de andre samlede sig omkring ham. John fortalte dem, hvad der var sket med Michael, og at Klo planlagde et angreb.

Peter rystede på hovedet. “Hvis Klo vidste, hvor jeg boede, hvorfor skulle han så have fulgt efter dig? Jeg tror, det var en fælde.”

“Han vidste, at Michael og jeg ikke var pirater!” spurgte John.

“Det er jeg bange for,” sagde Peter. John sukkede. “Jeg har lavet en frygtelig rod. Vil du hjælpe?” “Selvfølgelig. Jeg har en plan,” svarede Peter. “Lad os gå!”

På piratskibet bandt Smee Michael fast til en stol, mens Klo forsøgte at finde ud af, hvor den hemmelige indgang til Peters skjulested var.

Lige da de hørte en piges stemme sige: “Kaptajn Klo!”

Det var Wendy. Hun stod på skibets plank. “Hold øje med drengen, Smee,” sagde Klo. “Jeg er straks tilbage!”

Så snart Klo var væk, kiggede John ind i koøjet.

“Det er ikke jer igen!” udbrød Smee og løb efter John. De Forsvundne Drenge skyndte sig indenfor og løste Michael. Derefter kravlede de ned i en båd, der ventede nedenfor.

Da drengene var i sikkerhed, åbnede John sin paraply, sprang over siden af skibet og svævede ned for at slutte sig til dem. Derefter stak De Forsvundne Drenge af og roede mod kysten.

Imens, på skibets plank, rakte Kaptajn Klo ud for at gribe Wendy. Pludselig fløj en grøn tåge gennem luften og hentede hende op. Det var Peter Pan!

“Fordøm dig, Pan!” råbte Klo. Han sprang fremad og faldt i vandet, hvor han fik fat i planken med sin krog. “Smee!” råbte Klo, mens Krokodillen cirklede under dem.

Senere den aften sad Peter og hans venner i deres skjulested og talte om redningsaktionen. “Hvordan vidste Kaptajn Klo, at Michael og jeg ikke var pirater?” spurgte John. “Pirater bærer normalt ikke paraplyer,” sagde Peter og smilede. Alle grinede. Sikke et eventyr de havde haft!

Læs også: Den Lille Rødhætte


Bag om historien om Peter Pan

Peter Pan, skabt af J.M. Barrie, er en tidløs fortælling der først optrådte som et skuespil i 1904 og senere som en roman i 1911. Barries inspiration til figuren Peter Pan stammer fra hans nære forhold til Llewelyn Davies-familien, hvor legene med børnene vækkede hans fantasi. Historien er sat i den magiske verden Neverland og udforsker temaer som barndommens uskyld og ønsket om evig ungdom. Denne sektion vil dykke ned i de historiske detaljer og personlige oplevelser, der formgav Barries ikoniske værk, og give læserne et indblik i forfatterens liv og den kulturelle og historiske kontekst, der påvirkede skabelsen af Peter Pan.

Peter Pans Indflydelse på populærkulturen

Peter Pan-figuren har haft en bemærkelsesværdig indflydelse på populærkulturen, hvilket ses gennem utallige filmatiseringer, teaterforestillinger og bøger. Denne sektion vil udforske de forskellige tilpasninger af Peter Pan-historien, fra den klassiske Disney-film til moderne fortolkninger. Vi vil også kigge på, hvordan Peter Pans karakter og temaer om evig ungdom og eventyr har inspireret andre kunstnere og fortsat fascinerer publikum af alle aldre, hvilket cementerer dens status som en tidløs og universel fortælling.

Temaer og moraler

Denne dybdegående sektion vil udforske de forskellige temaer og moraler, der er indvævet i Peter Pan-historien. Vi vil se nærmere på konceptet med aldrig at vokse op, og hvordan det afspejler både frihedens glæder og de uundgåelige udfordringer ved at stå ansigt til ansigt med voksenlivets realiteter. Venskabets betydning, modets værdi, og fantasiens kraft vil også blive analyseret, idet vi undersøger, hvordan disse temaer ikke kun påvirker karaktererne i historien, men også har relevans for nutidens unge læsere. Desuden vil sektionen reflektere over de mere subtile budskaber i fortællingen, såsom familiedynamikker, identitetsdannelse, og den delikate balance mellem virkelighed og fantasi. Ved at dykke ned i disse aspekter vil vi give en dybere forståelse af Peter Pans tidløse appel og dets fortsatte relevans i moderne tid.

LitCharts’ Peter Pan Study Guide:
Denne ressource giver en detaljeret analyse af “Peter Pan”, herunder et resume, temaer, karakterbeskrivelser, og litterære enheder. Den indeholder også en biografi over J.M. Barrie og den historiske kontekst af værket.
https://www.litcharts.com/lit/peter-pan

University of Cambridge’s Artikel om Peter Pan og J.M. Barrie:
Denne artikel fra University of Cambridge dykker ned i J.M. Barries forståelse af kognition og bevidsthed gennem hans skrivning. Den belyser, hvordan Barrie forudser moderne psykologiske teorier i sine børnebøger og bruger disse for at udforske menneskelig kognitiv udvikling.
https://www.cam.ac.uk/research/features/peter-pan-and-wendy-how-j-m-barrie-understood-and-demonstrated-key-aspects-of-cognition

Owl Eyes’ Peter Pan Full Text and Analysis:
Owl Eyes tilbyder en annoteret fuld tekst af “Peter Pan”, som kan være et værdifuldt værktøj for dem, der ønsker at dykke ned i teksten med detaljeret analyse ved hånden. Denne platform giver også indsigt i temaer, konflikter, og brug af litterære enheder i værke.
https://www.owleyes.org/text/peter-pan

Læs også:

Lyset i julebyen

Lyset i julebyen

Denne julehistorie er indsendt af Ali Basim. I en lille by, hvor juletræet på torvet skjuler en ældgammel hemmelighed, bliver Emma og Johan de første til at opdage et magisk lys, der har bundet byen sammen i århundreder. Gennem 24 dage fyldt med eventyr, opdagelser og...

læs mere
Den ensomme abe og venskabets rejse

Den ensomme abe og venskabets rejse

Denne historie er skrevet af Julia Degener. I en stor, tæt skov, hvor solens stråler kun svagt nåede jorden gennem de tykke grene, boede en lille abe ved navn Alex. Alex var en ensom abe, der boede i en hyggelig, men tom træhytte højt oppe i et træ. Selvom skoven var...

læs mere
De Modige Pingvinpirater

De Modige Pingvinpirater

Engang i den fjerne, kolde verden ved Isbjergs-Øerne, var der en koloni af pingviner, som var helt anderledes end andre pingviner, du har hørt om før. Disse pingviner var ikke almindelige pingviner. Nej, de var de modigste, de dristigste og de mest eventyrlystne af...

læs mere

0 kommentarer

Indsend en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *