Hjulene på bussen

Teksten til Hjulene på bussen:

Hjulene på bussen drejer rundt, rundt, rundt
Rundt, rundt, rundt,
Rundt, rundt, rundt.
Hjulene på bussen drejer rundt, rundt, rundt
Gennem hele byen

Dørene på bussen siger: åbne og lukke,
åbne og lukke,
åbne og lukke
Dørene på bussen siger: åbne og lukke,
Gennem hele byen

Damerne i bussen siger: snikke, snikke, snakke
snikke, snikke, snakke
snikke, snikke, snakke
Damerne i bussen siger: snikke, snikke, snakke
Gennem hele byen

Babyerne i bussen siger: vræh, vræh, vræh
vræh, vræh, vræh
vræh, vræh, vræh
Babyerne i bussen siger: vræh, vræh, vræh
Gennem hele byen

Børnene i bussen siger: Vi vil ha’ en is, 
Vi vil ha’ en is
Vi vil ha’ en is
Børnene i bussen siger: Vi vil ha’ en is
Gennem hele byen

Girafferne i bussen siger: Av mit hoved,
Av mit hoved
Av mit hoved
Girafferne i bussen siger: Av mit hoved,
Gennem hele byen

Hornet i bussen siger: Dyt, dyt, båt
Dyt, dyt, båt
Dyt, dyt, båt
Hornet i bussen siger: Dyt, dyt, båt
Gennem hele byen

Dinosaurerne i bussen siger: Haps, haps, haps
Haps, haps, haps
Haps, haps, haps
Dinosaurerne i bussen siger: Haps, haps, haps
Gennem hele byen 

Pindsvinene i bussen siger: Stikke, stikke, stikke
Stikke, stikke, stikke
Stikke, stikke, stikke
Pindsvinene i bussen siger: Stikke, stikke, stikke
Gennem hele byen 

 

Hjulene på bussen

Historien bag sangen

“Hjulene på bussen” er mere end bare en simpel børnesang; det er en kulturel arv, der har rejst gennem generationer og grænser. Oprindeligt fra USA, denne sang har rødder, der går tilbage til midten af det 20. århundrede. Sangens enkle og gentagende rytme samt dens indbydende melodi har gjort den til en favorit blandt børn verden over.

Interessant nok var sangens oprindelige form måske ikke så børnevenlig, som den er i dag. Over tid er teksten blevet tilpasset og blødgjort, hvilket har gjort den ideel til undervisning og underholdning af børn. Sangen er blevet oversat og tilpasset til mange sprog, hvilket fremhæver dens universelle appel. I hver kultur, sangen har rørt ved, har den taget en unik drejning, tilføjer lokale smage og traditioner.

I Danmark, ligesom i mange andre lande, er sangen blevet et fast indslag i børnehaver og skoler. Den tjener ikke kun som en kilde til underholdning, men også som et pædagogisk værktøj, der hjælper børn med at lære om rytme, musik og sproglige færdigheder. Den enkle og gentagende struktur gør den let for børn at huske og synge med på, hvilket stimulerer deres sproglige udvikling og hukommelse.

Sangen har også fundet sin vej ind i moderne medier og popkultur, ofte omarbejdet og genindspillet af kunstnere og i børne-tv-programmer. Dette vidner om dens tidløse natur og evne til at forbinde og glæde generationer af børn og voksne.

Tilfældig historie